Siirry sisältöön

Kehittäjäasiakastoiminta – mitä se on?

Kehittäjäasiakastoiminnalla tarkoitamme sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaina olevien asiakkaiden ja/tai heidän läheistensä ja työntekijöiden yhteistä palvelujen suunnittelua, kehittämistä ja arviointia.

Kehittäjäasiakastoiminnan tavoitteena on asiakkaiden ja työntekijöiden molemminpuolisen ymmärryksen lisääminen palvelujen kehittämisen tarpeista ja tavoitteista. Yhteiskehittämisen toimintamallilla luodaan sosiaali- ja terveyspalveluihin avointa toimintakulttuuria ja parannetaan palveluita.

Työntekijälle ja työyhteisöille

Työntekijät ja työyhteisöt voivat rohkeasti pyytää kehittäjäasiakkaita tueksi asiakkaiden osallisuuden vahvistamiseksi omissa toiminnoissaan ja tehtävissään. Kehitettävät asiat voivat olla hyvinkin erilaisia pienemmistä arjen käytännön asioista suurempiin rakenteellisiin kokonaisuuksiin.

Kehittäjäasiakkaille

Kehittäjäasiakkaana voit kertoa omista palvelukokemuksistasi tai viranomaispalveluiden yhteentoimivuudesta omasta tai läheisen näkökulmasta. Voit toimia kehittäjäasiakkaana kiinnostuksesi mukaan esimerkiksi vammaispalveluiden, perheiden, työikäisten tai ikäihmisten palveluiden kehittämiseksi. Kehittäjäasiakkaana olet mukana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien muotoilussa.

Alkuperäinen teksti E-kollegan sivuilta. Lue lisää kehittäjäasiakastoiminnasta osoitteessa ekollega.fi/kehittajaasiakkaat