Siirry sisältöön

Kehittäjäasiakastoimintaa Vaalan tapaan

Kehittäjäasiakastoiminnassa asiakkaat ovat mukana kehittämässä toimintaa yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Toiminta perustuu yhteiskehittämiseen, jossa kaikki ovat mukana prosessin alusta loppuun saakka yhdenvertaisina toimijoina.  

Uusia toimintatapoja luomassa 

Vaalassa kehittäjäasiakkaiden osallistumisen mahdollisuuksia on vahvistettu heiltä saadun palautteen avulla. Esiin ovat nousseet haasteet etäyhteyksien käyttämisessä, joten kokoontumisiin ja verkostotapaamisiin voi osallistua Hyvinvoinnin ja työllisyyden edistämisen palvelupisteellä – Etapilla.  

Kehittäjäasiakkaat ovat olleet mukana Etapin tilojen toiminnallisuutta suunnittelemassa sekä palvelupisteellä toteutettavien palvelujen kehittämisessä. He ovat tuoneet mukanaan asiakasnäkökulman ja yhdessä on rakennettu paremmin toimiva palvelupiste.  

Tärkeäksi asiaksi kohtaamisessa ja kehittämisessä on noussut mahdollisuus tavata yhdessä ja ideoida vapaasti uusia asioita. Eri verkostoihin osallistuminen yhtenäisenä ryhmänä on luonut yhteishenkeä, joka on tukenut yhdessä toimimista ja luovaa ideointia. 

Kehittäjäasiakkaat ovat osallistuneet myös Hyvinvointialue Pohteen kehittämistyöhön ryhmätapaamisissa, joissa he ovat keskustelleet palveluista ja niiden toimivuudesta. Tärkeäksi asiaksi onkin noussut mahdollisuus osallistua yhdessä kehittämistehtäviin etäyhteyksin. Tämä on ollut mahdollista Etapilta yhdessä hankekoordinaattorin kanssa. 

Perjantaimiitit työikäisten kohtaamispaikkana 

Kehittäjäasiakkaat ovat ideoineet suunnitelleet rohkeasti ja aktiivisesti keväällä 2024 hankkeiden puitteissa toteutettavaa toimintaa. Tavoitteena on ollut luoda uusia toimintamalleja osallistavaan ja yhteisölliseen toimintaan työikäisille kuntalaisille. Ensimmäisenä uutena asiana kehittäjäasiakkaat ideoivat Etapin Perjantaimiitit, joiden ideana on mahdollisuus tavata muita työikäisiä, verkostoitua ja viettää aikaa rennosti kivassa seurassa. Perjantaimiiteissä on tarjolla iltapalaa sekä myös pientä ohjelmaa, kuten erilaisia kädentaitoihin liittyviä toimintatuokioita tai mahdollisuus pelata yhdessä erilaisia pelejä. Tärkeintä on, että jokainen voi osallistua omien mielenkiinnon kohteiden mukaan toimintaan. Toiminnan tavoitteena on torjua yksinäisyyttä ja madaltaa osallistumiskynnystä sekä luoda sosiaalisia suhteita arkeen. 

Kehittäjäasiakkaista kohti kehittäjäasukkaita? 

Vaalan kunnalla on tavoitteena rakentaa kehittäjäasiakastoimintaan malli, joka mahdollistaa asiakkaiden asiantuntemuksen hyödyntämisen erilaisten palvelujen ja toimintojen kehittämisessä. Syksyllä 2024 koulutetaan uusia kehittäjäasiakkaita mukaan verkostoon. Toimintaan luodaan myös käsikirja. Tavoitteena on, että kunnan työntekijät osaavat kutsua kehittäjäasiakkaita osaksi erilaisia työryhmiä ja toiminnalla olisi selkeät ohjeet ja toimintaperiaatteet. 

Jatkossa Vaalassa tavoitellaan sujuvaa yhteistyötä kuntalaisten ja ammattilaisten välille, jossa kehittäjäasukkaat tuovat oman näkemyksenä ja asiantuntemuksensa osaksi yhteiskehittämisen prosesseja.  

Vaalan kunnassa kehittäjäasiakastoimintaa on kehitetty Euroopan unionin osarahoittamissa hankkeissa vuodesta 2020 alkaen. Ensin Verty-hankkeessa, jolloin koulutettiin yhteistyössä Posken kanssa kehittäjäasiakkaita, joista osa toimii edelleen aktiivisesti. Jatkokehittelyä on tehty syksystä 2023 alkaen Hyvinvointia, osallisuutta ja pärjäämistä HOP- ja Työpaikkoja yhteistyöllä –hankkeissa.  

Toimintaan pääsee mukaan syyskuussa alkavan valmennuksen kautta. Tutustu ja ilmoittaudu mukaan! Lisätietoa tästä linkistä: Kehittäjäasiakasvalmennukset.  

 

Kirjoittaneet 

Jaana Paloviita, hankekoordinaattori, Vaalan kunta 

Ritva Sauvola, hankekehittäjä, Vaalan kunta